Działalność badawczo-rozwojowa JT Weston nabiera rozpędu. Projekt dotyczący opracowania modułu samokonfigurującego się personalnego asystent jest już na półmetku realizacji. Obecnie podejmowane są prace mające na celu integrację powstałych rozwiązań z platformą Neula. Tymczasem pomysły i pytania, które pojawiły się w czasie realizacji pierwszego projektu zaowocowały podjęciem kolejnego wyzwania. Uruchomiony został projekt pod nazwą: „Rozwój personalnego asystenta NEULA o sztuczną inteligencję umożliwiającą autonomiczne definiowanie zadań i zarządzanie efektywnością pracy użytkownika w oparciu o głębokie uczenie sieci neuronowych”.
Podobnie jak wcześniejszy, również ten projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Realizowany jest w ramach Działanie 1.1.1 Projekty B+R przedsiębiorstw, Poddziałanie 1.1.1. Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020 (Szybka Ścieżka).
Cel projektu
Celem projektu jest zwiększenie funkcjonalności platformy NEULA poprzez opracowanie mechanizmów umożliwiających autonomiczne definiowanie, priorytetyzację i delegację zadań na podstawie analizy maili oraz zarządzanie efektywnością pracy użytkownika. Zawiera elementy zwalczania prokrastynacji, czyli odkładania zadań na później.
Zarządzanie efektywnością pracy wpisuje się w rozwijający się trend zmiany sposobu pracy ze stacjonarnego na zdalny. Związane jest z tym m.in. znaczne zwiększenie ilości informacji przekazywanych drogą elektroniczną (maile, telekonferencje). Zmiany te przekładają się także na sposób pracy oraz ilość czasu poświęcanego na poszczególne czynności.
Analizy przeprowadzone przez McKinsey pokazują, że pracownicy poświęcają średnio 28% czasu pracy na czytanie i odpowiadanie na maile, przy czym znaczna ich część ma charakter wyłącznie informacyjny. Oznacza to spędzanie przy skrzynce mailowej ponad dwie i pół godziny każdego dnia. Czas ten jest ogromnym kosztem dla każdej firmy. Zwłaszcza jeśli dotyczy specjalistów lub kadry zarządzającej wyższego szczebla. Ilość obowiązków i zadań przypisywana pracownikowi jest nieraz znacznie większa niż jego możliwości, co wiąże się z koniecznością ciągłej priorytetyzacji i zmiany kolejki wykonywanych zadań.
Praca zdalna staje się coraz powszechniejsza. Prowadzi to do jeszcze większego skomplikowania harmonogramu pracowników przez pojawienie się częstych telekonferencji. Wiąże się też ze zwiększeniem ilości korespondencji mailowej. Uczestnicy spotkań otrzymują podsumowania ustaleń oraz listę zadań do wykonania.
Coraz bardziej obciążeni pracownicy – przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości czasu, który poświęcają na efektywną pracę – mogą przestać być wydajni i stracić poczucie kontroli nad swoją pracą. Dodatkowo „homeworking”, poprzez brak wyraźnej granicy między sferą prywatną i zawodową, nasila tendencję do odkładnia części zadań, w tym zadań zawodowych, na później, czyli do tzw. prokrastynacji. Konieczna jest zatem istotna zmiana sposobu planowania dnia pracy. Może to zostać osiągnięte poprzez zwiększenie automatyzacji w planowaniu zadań.
Spodziewane efekty
Efektem nowego projektu będzie narzędzie umożliwiające:
- Autonomiczne definiowanie zadań dla użytkownika w oparciu o analizę treści maili w jego skrzynce mailowej (np. informacja o zbliżającym się terminie płatności, itp.)
- Agregowanie zadań dla użytkownika z różnych systemów w oparciu o dostęp do jego kont w innych systemach źródłowych (np. CRM, ERP, FK, itp.)
- Priorytetyzację zadań z uwzględnieniem ich ważności, pilności, szacowanej czasochłonności i możliwości czasowych użytkownika (w tym jego dostępności wynikającej z kalendarza),
- Automatyczną delegację zadań –przekazywanie zadań danego użytkownika do zrealizowania przez innych użytkowników w oparciu o analizę możliwości czasowych poszczególnych użytkowników i ich profili kompetencyjnych,
- Monitorowanie zagrożenia i wsparcie użytkownika w zwalczaniu prokrastynacji w realizacji określonego zadania.
Planowane do opracowania rozwiązanie umożliwi skrócenie czasu związanego z organizacją pracy.Projekt prowadzony jest przez dotychczasowy zespół JT Weston, w którego skład wchodzą eksperci ds. sztucznej inteligencji i NLP, architektury biznesowej, optymalizacji procesów, bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych. Pozyskiwane są także dodatkowe osoby, w tym przede wszystkich programiści. W realizację projektu zostali również włączeni studenci Politechniki Wrocławskiej.
Realizacja kolejnego projektu badawczo-rozwojowego stanowi dla naszej firmy duże wyzwanie. Jednocześnie jest wielką szansą na stworzenie produktu w pełni odpowiadającego potrzebom naszych klientów oraz trendom kształtującym dzisiejszą rzeczywistość biznesową.