Pandemia COVID-19 okazała się dla przedsiębiorstw sporym wyzwaniem. Pracownicy z dnia na dzień byli zmuszeni przenieść całość pracy do domu. Otworzyło to nowe możliwości cyberataków, których ofiarą padały zarówno urządzenia prywatne, jak i służbowe. TechRepublic jest zdania, że w 2021 oraz kolejnych latach liczba ataków ransomware wzrośnie. Zabezpieczenia wielu firm mogą okazać się niewystarczające[1]. Wskazują na to również badania prowadzone z udziałem polskich przedsiębiorców. 55% z nich potwierdziło, że w ostatnim roku zwiększyła się ich ekspozycja na ryzyko wystąpienia cyberataków, a 64% firm przyznało, że w 2020 doszło do co najmniej jednego cyberincydentu w ich organizacji. Na ataki częściej narażone są średniej wielkości przedsiębiorstwa, zatrudniające mniej niż 250 pracowników, które mają problemy, aby zwerbować odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. Najbardziej obawiają się[2]:
- wycieków danych za pośrednictwem złośliwego oprogramowania,
- wyłudzeń danych uwierzytelniających dostęp do danych poufnych,
- wycieku danych w wyniku kradzieży lub zgubienia urządzeń mobilnych.
Siatka bezpieczeństwa
Zmiana modelu pracy wielu firm oraz świadomość pojawienia się nowych zagrożeń zwiększyły zapotrzebowanie na bardziej elastyczne rozwiązania. Zdaniem ekspertów Gartnera, Siatka bezpieczeństwa (ang. Cyber Mesh), czyli rozproszone podejście do architektury zabezpieczeń, jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się obszarów technologicznych[3]. To rozwiązanie skupia się na tworzeniu ochrony punktowo wokół tożsamości osób, urządzeń oraz miejsca. Dzięki temu pracownicy mają możliwość dostępu do zasobów przedsiębiorstwa z dowolnego miejsca oraz urządzenia, z zachowaniem należytego poziomu bezpieczeństwa.
Chociaż Siatka bezpieczeństwa oferuje spore korzyści, to wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Wprowadzając ją, firmy muszą zadbać o odpowiednie przeszkolenie pracowników. Wybrane rozwiązanie powinno być na tyle proste, żeby nie rozpraszało uwagi pracowników. Przykładowo, wieloetapowy proces logowania się i autoryzacji dostępu, w momencie, kiedy pracownik jest już spóźniony na spotkanie, może wywoływać sporą frustrację. Należy również przewidzieć nietypowe sytuacje (np. pracownik zablokował służbowego smartfona i problemem jest skontaktowanie się z działem wsparcia w celu zresetowania urządzenia).
Działy IT powinny również pomyśleć o wprowadzeniu rozwiązań analitycznych opartych na lokalizacji i aktywności użytkowników, które wychwytują nietypowe zachowania użytkowników oraz wysyłają alerty ostrzegające. Jeżeli rano użytkownik logował się z Krakowa, natomiast kilka godzin później odnotowano logowanie z Chin, to bardzo prawdopodobne jest działanie osób trzecich. Jeżeli dotychczas pracownik korzystał jedynie z bazy CRM w celu pobierania danych do kontaktu z klientami, natomiast teraz hurtowo pobiera je z innej bazy, to pojawia się niebezpieczeństwo wycieku danych poza firmę. Dzięki skutecznym rozwiązaniom monitorowania aktywności użytkowników w czasie rzeczywistym, niebezpieczne i nietypowe zachowania mogą zostać namierzone. Użytkownicy do czasu wyjaśnienia sprawy utracą dostęp do sieci, dzięki czemu poufne dane będą nadal bezpieczne.
Zwiększ bezpieczeństwo w swojej organizacji
Rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo przedsiębiorstwa powinny być skrojone na miarę indywidualnych potrzeb. Ochrona powinna być dostosowana do:
- wielkości organizacji,
- sektora w której działa,
- działań operacyjnych, które wykonują pracownicy,
- trybu pracy (praca zdalna, hybrydowa, stacjonarna)
- stosowanych programów i systemów.
Dla poprawy bezpieczeństwa możesz wykonać następujące czynności:
- Przeprowadź audyt bezpieczeństwa informatycznego swojej firmy. Postaraj się zidentyfikować luki w obecnych zabezpieczeniach, które zwiększają podatność na zagrożenia. Jeżeli pracownicy wykonują pracę z różnych miejsc, to upewnij się, że zabezpieczenia są rozmieszczone punktowo.
- Sprawdź, czy twoja organizacja stosuje odpowiednią „higienę bezpieczeństwa”. Jeśli pracownicy przetwarzają dane poufne oraz wrażliwe, zadbaj o wprowadzenie odpowiedniej polityki w firmie. W miarę możliwości zastosuj uwierzytelnianie dwuetapowe. Zadbaj również o zwiększenie świadomości wśród załogi. Niezwykle ważne jest, aby pracownicy stosowali złożone, trudne do odgadnięcia hasła dostępu. Możesz również przeprowadzić szkolenie, podczas którego wyjaśnisz jak ustrzec się przed utratą danych w wyniku ataków phishingowych.
- Kiedy uda Ci się wdrożyć dobre praktyki w organizacji, możesz przystąpić do układania strategii bezpieczeństwa. W tym celu zdefiniuj cele krótko i długoterminowe. W krótkim terminie powinieneś skupić się na przygotowaniu białej listy zatwierdzonych programów (np. oprogramowanie antywirusowe). Zadbaj o to, żeby wszyscy pracownicy regularnie aktualizowali oprogramowanie oraz wykorzystywali w pracy te same bezpieczne narzędzia. W długim terminie możesz zaplanować wprowadzenie rozwiązania klasy SIEM (ang. Security Information and Event Management). Takie narzędzie pomoże wykrywać zagrożenia oraz zarządzać pojawiającymi się incydentami. Jeżeli nadal nie czujesz się bezpiecznie, to zastanów się nad wykupieniem dodatkowego ubezpieczenia od ryzyk cybernetycznych. W razie wystąpienia wypadku pokryje ono koszty związane z naprawą szkód spowodowanych naruszeniem danych lub zagrożeniem bezpieczeństwa sieci.
[1] https://www.techrepublic.com/article/hackers-have-only-just-wet-their-whistle-expect-more-ransomware-and-data-breaches-in-2021/)
[2] https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2021/04/raport-barometr-cyberbezpieczenstwa-2020-covid-19-przyspiesza-cyfryzacje-firm.html
[3] https://www.gartner.com/smarterwithgartner/gartner-top-strategic-technology-trends-for-2021/